Kundservice

Behöver du hjälp? Då har du kommit rätt! Kundservice är helt fantastiska på att lösa alla möjliga slags problem!

Frågor och svar:

Om min order
Kan jag ändra i/avbryta min order?

Det är inga problem om du vill ändra dina kontaktuppgifter efter att du har lagt beställningen. Men det är tyvärr inte möjligt att avbryta din order eller ändra innehållet i en redan bekräftad order. Det har att göra med logistiken – justering av beställningars innehåll skulle helt enkelt sakta ner våra leveranstider för mycket. Därför kan vi inte göra ändringar i innehållet av din beställning efter beställningen har genomförts och bekräftats av dig.

Om du vill ändra dina kontaktuppgifter kan vi göra kostnadsfria ändringar förutsatt att beställningen ännu inte har behandlats på vårt lager. Hör av dig till oss via telefon eller genom vår chatt så fort som möjligt så att vi kan hjälpa dig innan din beställning har behandlats.

Det fattas en vara

Attans, hoppas inte det är favoriten som saknas! Om det saknas en vara i din beställning beror det oftast på att varan/varorna tagit slut innan de hann packas i din låda. Eftersom vårt sortiment varierar så mycket händer det ibland att varor blir utsålda riktigt snabbt. Om det händer bör du se att dessa varor är markerade med "0" på din följesedel och även i din betalningsbekräftelse hos Klarna.

Om beloppet för den saknade produkten inte är återbetalat eller återkallad ber vi om ursäkt för att den saknades i din beställning. Vänligen ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig givetvis vidare.

Min order är skadad

Först och främst, vad tråkigt att höra att din beställning har skadats.

Vi gör alltid vårt bästa för att förhindra att skador uppstår, men ibland händer det tyvärr ändå. Om du skickar in en reklamation till oss ska vi göra vårt yttersta för att hitta en lösning och kompensera dig. Så här gör du för att göra en reklamation. För att reklamationen ska gå så smidigt som möjligt ber vi dig att dokumentera:

  • Bilder på skadorna på kartongen och varorna.

Ha följande information redo när du kontaktar oss:

  • Ordernummer
  • Antal och namn på de skadade varorna
Jag har fått fel vara

Vi fattar. Även om vi gillar icke-perfekta varor lika mycket som de perfekta, vill en ändå få hem rätt icke-perfekta varor. Om du har fått fel vara i din beställning ber vi verkligen om ursäkt och vill gärna hjälpa dig med en reklamation. Kontakta vår kundservice så gör vi vårt bästa för att rätta till det här för dig.

Var är min order just nu?

Vi vet hur det känns! När vi har lagt våra beställningar kan vi inte heller vänta på att kartongerna ska komma fram! Det enklaste sättet att ta reda på var din beställning är just nu är att skapa ett konto hos oss. Det kan du göra här. Här kan du följa dina beställningar som är på väg till dig, från att du lagt din beställning till dess att den har skickats från vårt lager. Så fort beställningen har skickats från oss kommer du att få ett meddelande från oss och ditt valda fraktbolag.

Beräkna min leveranstid

Vi är helt med på att det här är viktigt för dig. Det är enkelt att räkna ut när du senast kommer att få din beställning. Så fort du har fått din orderbekräftelse betyder det att din order har godkänts. Orderbekräftelsen skickas till den e-post som du angav i kassan när du gjorde din beställning. Så snart du har fått din orderbekräftelse kan du börja räkna ner dagarna tills din beställning som senast kommer att levereras.

Om du beställer på en måndag räknas denna dag som arbetsdag 0.

Tisdag - arbetsdag 1 Onsdag - arbetsdag 2 Torsdag - arbetsdag 3 osv.

För beställningar som görs på fredagar, lördagar och söndagar räknas följande måndag som arbetsdag 1.

Även om vi gör allt vi kan för att leverera inom tidsramen händer det ändå att det ibland tar längre tid. Det kan till exempel vara under högsäsong, vid ordertoppar eller andra oväntade händelser.

Hur lång tid har jag på mig att hämta min order?

Tack, vilken bra fråga! Hur länge din beställning stannar på utlämningsstället/terminalen beror på vilket transportföretag du har valt. Nedan kan du se hur många dagar din beställning kommer att ligga kvar hos respektive transportör innan den returneras till oss.

PostNord Utlämningsställe – Returneras 7 dagar efter att paketet anlänt. Airmee Hemleverans – Returneras efter 3 leveransförsök Budbee Hemleverans – Returneras efter 3 leveransförsök Budbee Paketbox – Returneras 7 dagar efter att paketet anlänt

Ångerrätt

När det gäller andra varor än livsmedel är det okej att ändra sig. Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Matsmart. Ångerrätten gäller från och med dagen då du mottog din beställning. Det innebär att du har 14 dagar på dig att meddela oss om du vill ångra ditt köp, från och med den dag du fysiskt har mottagit varan.

Ingen ångerrätt: Vi ber dig vara uppmärksam på att ångerrätten inte omfattar livsmedel eller varor med bruten försegling. Sådana varor kan inte returneras på grund av hälso- och/eller hygienskäl. Ångerrätten omfattar inte heller produkter för hushållets dagliga förbrukning, exempelvis hushållspapper, tvättmedel och hygienartiklar.

Läs gärna mer om din ångerrätt i våra allmänna villkor här

Betalning
Hur fungerar en återbetalning?

Bra fråga, det är viktigt att det blir rätt med pengar. Om du har varit i kontakt med vår kundservice för att göra en reklamation kommer återbetalningen att ske kort därefter via Klarna. Vanligtvis sker återbetalningen 5–10 arbetsdagar efter din kontakt med kundtjänst. Återbetalningar görs alltid till det konto som användes när du genomförde din beställning. Om du har valt att betala din beställning med faktura kommer du att få en ny faktura genom Klarna med ett justerat belopp. Klarna kommer meddela dig via e-post eller i Klarna-appen.

Tillgängliga betalningsmetoder

Vi försöker alltid erbjuda betalningsmetoder som vi vet att våra kunder tycker om. Därför kommer du kunna se Klarna, Kortbetalning, Apple Pay och Google Pay i kassan. Klarna erbjuder ett brett utbud av betalningsmetoder: fakturabetalning, delbetalning och direktbetalning. Genom att lämna information i kassan godkänner du samtidigt Klarnas villkor som du hittar här.

Genom att klicka på "Betala köp" godkänner du Matsmarts allmänna villkor.

Här kan du läsa mer om Klarnas olika betalningsalternativ.

Tekniska frågor
Jag har problem att slutföra min order

Om du stöter på problem när du försöker slutföra din beställning beror det i de flesta fall på gammal cookie-historik som kan göra att webbplatsen inte fungerar som den brukar. Du kan då försöka rensa dina cookies och din historik på den enhet du använder. Om du redan har provat det och problemet kvarstår är det till stor hjälp om du kontaktar oss med följande information:

  • Vilken enhet du använder
  • Om du stöter på några felmeddelanden
  • Var på webbplatsen du stöter på problemet
  • Om du är inloggad eller utloggad när felet uppstår
Jag har en rabattkod, hur registrerar jag den?

Ett gammalt ordspråk säger att rabattkoder aldrig ska gå oanvända! Du kan ange din rabattkod i kassan, i rabattkodfältet.

Om din rabattkod är giltig kommer du att se en grön ruta som bekräftar att rabattkoden har lagts till och du kan därefter se att koden har registrerats i ordersammanfattningen. Det är inte möjligt att kombinera flera rabattkoder på en och samma beställning.

Tyvärr cirkulerar inaktiva rabattkoder på nätet som vi tråkigt nog inte kan kontrollera. Skulle du mot förmodan ha tagit del av en inaktiv rabattkod kommer en röd text att visas i rutan för rabattkoden där det står att rabattkoden inte är giltig.

Min rabattkod fungerar inte, varför?

Vi hatar också när det händer. Om din rabattkod inte fungerar kan du undersöka om det beror på följande orsaker:

  • Det minsta ordervärdet som gäller för koden har inte uppnåtts.
  • Felstavning i rabattkoden, alternativt mellanslag framför eller bakom koden.
  • Rabattkodens giltighetsperiod har löpt ut eller så är den är inte aktiv ännu.
  • Koden kunde bara användas en gång eller kan endast användas en gång för nya kunder.
  • Vissa koder kan kräva att specifika produkter ska finnas i kundvagnen för att rabattkoden ska fungera.

Om det fortfarande är problem är du varmt välkommen att kontakta kundservice.

Hur avregistrerar jag mig från nyhetsbrevet eller SMS?

Åh nej, vill du verkligen det? Vi som älskar att prata med våra kunder! Eftersom vi får in nya produkter varje dag så är det bra att prenumerera på våra kanaler för att alltid hålla sig uppdaterad med det senaste sortimentet och de bästa erbjudandena. Men om du ändå vill avregistrera dig så gör så här:

Avregistrera dig från nyhetsbrevet: Längst ner i valfritt nyhetsbrev finns länken "Om du vill avregistrera dig klickar du här". När du klickar på länken kommer du att omdirigeras till att avregistrera dig.

Avregistrera från SMS: Sms:a MATSMARTSTOP till 71 630.

Övriga frågor
Har alla varor passerat bäst före-datum?

Absolut rimlig fråga, för även om vi uppmuntrar alla att lita på sina sinnen lika mycket som på de skriftliga etiketterna är svaret nej. Alla produkter har inte passerat sitt bäst före-datum. Vi säljer varor som annars skulle riskera att slängas i onödan av många skäl, till exempel:

Överproduktion Feltryck Säsongsbundna produkter Korta eller ibland passerade bäst före-datum

Att bara slänga allt skulle vara ett otroligt slöseri med vår planets resurser. Så vi räddar helt enkelt alla varor vi kan och säljer dem med fantastiska rabatter, till klimathjältar som dig!

Varför har vissa av mina varor passerat bäst före-datum?

På Matsmart utmanar vi hur vi tänker på hållbar konsumtion. Vi vill att det ska vara enkelt för alla att kunna bidra till att rädda vår planet och vi tror att revolutionera vår syn på matavfall är en bra början. På Matsmart tar vi hand om redan producerade överskottsvaror och säljer dem vidare över nätet till överkomliga priser. 🌏 Läs mer om hur det fungerar här:

Var hittar jag innehållsförteckningen för varan?

Djävulen sitter i detaljerna, vi håller med! Alla produkter på vår hemsida har en egen produktsida där du kan läsa mer detaljerad information om produkten.

Du kan se innehållsförteckningen genom att bläddra bland produktbilderna på produktsidan. Använd pilarna bredvid en produktbild för att flytta dig mellan bilderna. Om du inte hittar produktinformationen kan du alltid kontakta oss. På vissa produkter är etiketten och innehållsförteckningen uppdelad i flera bilder.

Behanding av personuppgifter/GDPR

Det är mycket viktigt för oss att du som kund ska känna dig trygg när du överlämnar information till oss. Matsmart behandlar dina personuppgifter, såsom kontaktuppgifter och betal- och orderinformation bl.a. för att kunna hantera din beställning/ditt köp. Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn hittar du alltid här.

Du har alltid rätt att när som helst återkalla ditt samtycke genom att kontakta vår kundtjänst eller dataskydd@matsmart.se.

Klimatpåverkan, hur fungerar det?

Så, i vilken ände ska vi börja? I väntan på ny teknik samt rena och förnybara energilösningar kan vi börja med att minska våra utsläpp genom att bara börja agera lite smartare. Om vi alla bestämmer oss för att sluta göra dåliga val kommer vi faktiskt att ta oss en god bit mot en sundare och lyckligare framtid.

Matsvinn är verkligen, verkligen, verkligen dumt, och faktum är att det står för hela 10 % av de globala utsläppen av växthusgaser. Om vi kunde minska dessa utsläpp skulle vi vara en bit på vägen till att uppnå de globala målen. Ganska otroligt, eller hur?

Vår maträddande verksamhet kommer att bidra till tre saker: Minska CO2e! Rädda mat! Spara pengar!

Vi vill driva matsystemet i en hållbar riktning där inget som produceras går till spillo och där medvetna beslut fattas för att se till att vi inte använder mer än vad vi behöver. Vi är också fast beslutna om att hållbara val måste vara tillgängliga till överkomliga priser för alla människor. Om det inte finns blir det både väldigt svårt och besvärligt att göra rätt. Billigt och hållbart fungerar å andra sidan bra för precis alla.

Om du vill gräva ännu lite djupare i frågan om klimatpåverkan kan du klicka här.

Kontakta oss på kundservice!

Om du vill ställa frågor om en befintlig order, ha gärna ditt ordernummer redo. Vi hjälper dig strax!

Alla kundärenden hanteras i turordning och vi arbetar hårt för att återkoppla så snart det är möjligt. För information kring Matsmarts behandling av personuppgifter se Matsmarts integritetspolicy. Operatörsavgifter kan tillkomma

Ytterligare kontaktinformation:

Kundservice:

Matsmart in Scandinavia AB
Att: Kundservice
Vältgatan 8
702 27 Örebro
hej@customerservice.matsmart.se

Post- och besöksadress lager:

Matsmart in Scandinavia AB
Vältgatan 8
702 27 Örebro

Postadress:

Matsmart in Scandinavia AB
Östgötagatan 12, 5tr
116 25 STOCKHOLM

Organisationsnummer:

556901-6354