Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor uppdaterades den 2024-01-26

Allmänt

När du handlar på Matsmarts hemsida (www.matsmart.se) ingås samtliga avtal med Matsmart in Scandinavia AB, org. nr 556901–6354, med adress Östgötagatan 12, 5 tr., 116 25 Stockholm (”Matsmart”, ”vi”, ”vår” eller ”oss”). I samband med ditt köp accepterar du de här allmänna villkoren.

Den senaste versionen av våra allmänna villkor hittar du alltid på vår hemsida. Skulle villkoren uppdateras till dagen då din order ska levereras, gäller de villkor som var aktuella när du gjorde ditt köp. Utöver de här allmänna villkoren hänvisar vi till de tillämpliga köp- och avtalsrättsliga regler, inklusive regler om konsumentavtal, som finns i svensk rätt. Om du har några frågor kan du kontakta oss via telefonnummer 010-884 88 15 eller e-post hej@customerservice.matsmart.se, alternativt via de kontaktuppgifter som annars anges på hemsidan.

Barn och ungdomar under 18 år får inte handla på www.matsmart.se. Vidare får endast en så kallad slutkund handla hos Matsmart.

För att du ska kunna genomföra ett köp behöver vi skapa ett användarkonto åt dig. Användarkontot skapas när du genomför ditt första inköp. Du är ansvarig för att hålla dina användaruppgifter hemliga. Om dina inloggningsuppgifter kommer i orätta händer åligger det dig som kund att omgående kontakta Matsmart.

1. Beställning och priser

Nuvarande minimibelopp för beställningar hos oss är 299 kronor. Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive mervärdesskatt och avgifter om inte annat anges. Priserna inkluderar inte andra avgifter, såsom pant och leveransavgift.

I din varukorg ser du det totala beloppet för ditt köp, exklusive pant och eventuell leveransavgift. Innan du slutför din order visas priserna inklusive pant och leveransavgift. Priset för de varor du beställer är de som anges vid dagen för din beställning.

Vi kan komma att ta ut leveransavgift per paket och vara. Leveransavgiften beror på antal varor, produkttyp, vikt, volym samt om du önskar leverans till postombud eller till angiven adress (s.k. hemleverans). Leveransavgifterna beräknas och specificeras så att du kan se dem innan du slutför ditt köp.

När du har slutfört din beställning skickar Matsmart en orderbekräftelse på beställningen till den e-postadress du angett vid beställningen, eller den e-postadress som är kopplad till ditt användarkonto.

Matsmart reserverar sig för skatteändringar, bild- och skrivfel, pris- och korrekturfel, tekniska fel, utsålda varor och force majeure.

2. Betalning

Vi samarbetar för närvarande med Stripe Payments Europe Ltd. i vår betalningshantering. När du slutför ditt köp hos oss godkänner du också Stripes villkor, du kan läsa dem här. På Matsmarts hemsida kan du betala med följande betalkort: VISA, Mastercard, Eurocard och Amex. Du kan även betala med Google pay och Apple pay. För närvarande tillkommer inga kortavgifter när du handlar hos oss. Du kan också betala via Klarna faktura med 30 dagars betalningstid (se villkor här) eller välja att dela upp din betalning via Klarna (se villkor här och här).

När du har slutfört din order reserveras pengarna på ditt bankkonto. Du blir debiterad beloppet när dina varor skickats till den valda leveransadressen. Vid delleveranser debiteras du bara det belopp som motsvarar den leverans som faktiskt har skickats. Fakturan för köpet skickas till dig via e-post. Fakturan innehåller inte känsliga uppgifter, men det kommer att framgå i fakturan om varorna är betalda med betalkort och av vem.

Vid betalningar kommer dina kortuppgifter och det avtalade orderbeloppet överföras krypterat via SSL-kryptering. Krypteringen innebär att din information är skyddad mot tredje parter. Matsmart kommer inte lagra informationen. Hemsidan använder säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalningar.

3. Leverans

Leveranstiden beror på om den beställda varan finns i lager och vilken transportpartner som ska leverera varan. Du ser våra nuvarande transportpartners förväntade leveranstider i kassan innan du genomför ditt köp.

Leveranstiderna räknas från den dag då Matsmart bekräftat beställningen via orderbekräftelse (helger och röda dagar är exkluderade). Vi strävar alltid efter att leverera inom angivna tidsramar, men i vissa fall kan det ta längre tid på grund av högsäsong, tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser. Skulle din beställning vara försenad kommer vi att informera dig. Om du beställt leverans med en av våra transportpartners ber vi att du kontaktar transportpartnern direkt för frågor om din leverans eller frakt från vårt lager.

Du kommer få ett aviseringsmail från oss så snart ordern slutförts i vårt lager. Om du mot förmodan inte mottagit din avisering från oss, eller om du har andra frågor, ber vi dig kontakta Matsmarts kundtjänst via telefonnummer 010-884 88 15 eller e-post hej@customerservice.matsmart.se.

När varorna skickas kommer du också få ett e-mail med din faktura. Om det finns varor som vi inte kunnat leverera eller ersätta kommer det framgå av fakturan.

Paket som inte hämtats ut inom 14 dagar återsänds till oss. Om detta sker debiteras du en avgift som motsvarar de faktiska kostnader som Matsmart haft för returfrakt, fraktavgift och hantering.

Det är inga problem om du vill ändra dina kontaktuppgifter efter att du har lagt beställningen. Men det är tyvärr inte möjligt att avbryta din order eller ändra innehållet i en redan bekräftad order. Det har att göra med logistiken – justering av beställningars innehåll skulle helt enkelt sakta ner våra leveranstider för mycket. Därför kan vi inte göra ändringar i innehållet av din beställning efter beställningen har genomförts och bekräftats av dig. Vi ber dig notera att om din order redan hunnit slutföras och skickats iväg tillkommer en administrativ kostnad, samt eventuell fraktkostnad beroende på hur långt leveransen har hunnit

4. Reklamation

Om du beställt en vara som inte motsvarar dina förväntningar ber vi att du kontaktar oss och informerar oss om det så att vi kan avhjälpa felet. Enligt gällande konsumentskyddslagstiftning har du tre (3) års reklamationsrätt för varor som du köpt på vår webbplats. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga på det sätt som beskrivs i lag. Vi ber dig dock vara uppmärksam på att varans art och hållbarhet kan påverka bedömningen av vad som anses utgöra fel i vara.

Om du vill reklamera en vara ska du göra det så snart som möjligt, men senast två (2) månader från att du upptäcker felet eller borde ha upptäckt det. Reklamationer som görs inom två (2) månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Du kan också ha rätt att att reklamera varan vid dröjsmål som beror på oss. Vid sådana dröjsmål har du rätt att hålla inne betalningen fram till att varan levereras eller att kräva att vi fullgör köpet. Vår ambition är givetvis att fullgöra köpet men är det en situation utöver det vanliga som medför oskäliga kostnader för oss är du istället välkommen att häva köpet.

Om din reklamation godkänns, kommer vi att avhjälpa felet på lämpligt vis, exempelvis genom att leverera en ny felfri vara, återbetala beloppet för varan eller ge dig prisavdrag. Åtgärden beror på omständigheterna och vad som är mest lämpligt i det enskilda fallet.

Innan du reklamerar en vara enligt ovan ska du alltid kontakta vår kundtjänst via telefonnummer 010-884 88 15 eller hej@customerservice.matsmart.se. Kundtjänst hjälper dig och kan skicka en förbetald returetikett som du kan sätta på lådanmed den vara du vill reklamera. På så sätt slipper du stå för den initiala kostnaden för frakten tillbaka till oss.

Om du vill reklamera varan utan vår förbetalda returetikett kan du tillfälligt behöva bekosta returfrakten, men vi återbetalar skäliga fraktkostnader när vi har tagit emot och godkänt reklamationen. Kom därför ihåg att spara kvitto för dina kostnader så att vi kan ersätta dig. Om du väljer att skicka varan utan vår förbetalda returetikett ska du skicka den till:

Matsmart In Scandinavia AB
Vältgatan 8
702 27 Örebro

Tänk på att alltid paketera och emballera varan du vill reklamera väl, så att den inte skadas i transporten tillbaka till oss

5. Ångerrätt

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss. Ångerrättsfristen löper ut 14 dagar efter att du tar emot varan. Det innebär alltså att du har 14 dagar på dig att meddela oss om du skulle ångra ditt köp, och att tiden räknas från den dag du tog emot varan.

Om du har köpt flera varor som omfattas av samma beställning, men där leverans av varorna sker individuellt, räknas ångerfristen från den dag då du tar emot den sista varan i beställningen.

Om du har ingått avtal om återkommande leverans under viss tid av viss vara,löper ångerfristen om 14 dagar från den dag du tar emot den första varan i beställningen.

Du kan meddela oss genom att skicka ett meddelande via e-post till hej@customerservice.matsmart.se där du skriver att du vill ångra ditt köp, vilken order och vilka varor det gäller. Du kan också använda dig av ångerblanketten som ligger medskickad i din orderbekräftelse och som du även hittar här, eller använda dig av Konsumentverkets ångerblankett som finns tillgänglig på Konsumentverkets hemsida. Blanketterna skickar du till oss via e-post eller post. Du kan inte frånträda köpeavtalet genom att endast vägra mottagande av varan utan att meddela oss. Ring oss gärna på 010-884 88 15 om du behöver hjälp

Retur: När du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka varan till oss. Kundtjänst kan hjälpa dig och skicka en förbetald returetikett som du kan sätta på lådan med den vara du vill returnera.

Om du vill returnera varan utan vår förbetalda returetikett kommer du tillfälligt behöva bekosta returfrakten, men vi återbetalar skäliga fraktkostnader när vi har tagit emot varan. Kom därför ihåg att spara kvitto för dina kostnader så att vi kan ersätta dig. Om du väljer att returnera varan utan vår förbetalda returetikett ska du skicka den till:

Matsmart In Scandinavia AB
Vältgatan 8
702 27 Örebro

Tänk på att alltid paketera och emballera varan du vill reklamera väl, så att den inte skadas i transporten tillbaka till oss. Skickar du varan själv ansvarar du för de skador som kan uppkomma under transporten.

Vi accepterar endast returer som skickas direkt till den adress vi angivit ovan.

Ingen ångerrätt: Vi ber dig vara uppmärksam på att ångerrätten inte omfattar livsmedel eller köp av vara som på grund av bruten försegling av kunden inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. Ångerrätten omfattar inte heller andra dagligvaror för hushållets löpande förbrukning, exempelvis hushållspapper, tvättmedel och hygienartiklar.

Varans skick vid retur: Om varan har minskat i värde på grund av att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, kommer vi att dra av ett belopp motsvarande varans värdeminskning från det belopp som ska återbetalas till dig. Det belopp som Matsmart ska återbetala ska motsvara varans kommersiella värde, vilket i vissa fall kan innebära att du endast kan få ersättning för fraktkostnader.

Återbetalning: Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Vi kan dock göra avdrag för värdeminskning enligt ovan. Återbetalning för varan och eventuella fraktkostnader (motsvarande kostnaden för standardleverans som erbjuds av oss), kommer att ske senast 14 dagar från den dag Matsmart tagit emot ditt meddelande om att du ångrar ditt köp. Om vi inte kommit överens om annat, sker återbetalning med samma betalningssätt som användes vid köpet, se under rubriken ”Betalning” ovan.

Om du inte kan visa att du har returnerat varan till oss, har vi rätt att hålla inne återbetalningen till dess att vi mottagit varan.

6. Tvistlösning

Vi gör alltid vårt bästa för att lösa funderingar, problem eller tvister som kan uppkomma direkt med dig genom att försöka nå en lösning i samförstånd. Omvi trots det inte lyckas komma fram till en lösning kan tvisten avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”) i den mån nämnden är behörig att pröva frågan. I annat fall kan tvisten avgöras av allmän domstol i Sverige.

Matsmart har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från ARN. Det betyder att du kan kontakta ARN gällande ditt anspråk mot Matsmart. ARN når du på den här adressen: Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Alternativt via www.arn.se/konsument/

Du kan också vända dig till Europeiska kommissionens webbplats för tvistlösning på nätet genom att klicka här. Det alternativet är särskilt relevantför kunder som är bosatta i annat EU-land än Sverige

7. Upphovsrätt

De här villkoren, liksom all data och programvara på vår hemsida, tillhör Matsmart och är endast tillgängliga för ditt privata bruk i samband med köp och korrespondens med oss. Annat användande såsom reproduktion, redistribution, ändring, bearbetning eller publicering av innehållet på vår webbplats, både för kommersiella och privata syften, är inte tillåten utan uttryckligt medgivande från Matsmart.

8. Force majeure

Skulle Matsmart på grund av omständigheter som vi anser vara bortom vår kontroll, vara förhindrad att utföra våra åtaganden gentemot dig inom utsatt tid, eller att alls utföra våra åtaganden, ska detta inte anses vara ett brott motde här villkoren.

Matsmart ansvarar inte för skada eller annan förlust som beror på omständigheter som vi anser vara bortom vår kontroll och som kan uppstå vidanvändning av vår webbplats. Matsmart har vidare rätt att uppdatera, ändra, tillfälligt eller permanent begränsa eller stänga ner åtkomsten till webbplatsen.

9. Cookies och liknande tekniker

Vi använder cookies och liknande teknologi på vår hemsida. Läs mer om vår användning i vår cookiepolicy.

10. Personuppgifter och information

När du handlar och slutför beställningar hos oss behöver du tillhandahålla personuppgifter för att vi ska kunna hantera din beställning. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.