Allmänna villkor

Gäller från 2019-05-17

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller mellan dig som kund och Matsmart in Scandinavia AB, org. nr 556901-6354, med adress Östgötagatan 12, 5tr, 116 25 Stockholm, vid order och inköp av varor på matsmart.se eller via vår mobilapplikation. Läs därför texten nedan noggrant.

Avtal och kunduppgifter

För att handla av Matsmart måste du ha fyllt 18 år och ha ett användarkonto hos Matsmart. Ett användarkonto skapas i samband med att du genomför ditt första köp.

När du har ett användarkonto hos Matsmart måste du ange inloggningsuppgifter för att få tillgång till kontot på matsmart.se eller via vår mobilapplikation. De inloggningsuppgifter du väljer för att använda hos Matsmart är ditt ansvar och du är ansvarig för att ingen annan kan använda och lägga ordrar från ditt användarkonto. Håll därför dina inloggningsuppgifter hemliga. Det åligger dig som kund att omgående kontakta Matsmart om dina inloggningsuppgifter hamnat i orätta händer.

Beställning

Villkoren för ditt köp är de som specificeras på denna sida på dagen för ditt köp. Skulle dessa ändras till dagen för leverans gäller villkoren för tidpunkten när du placerade din order. Matsmart säljer endast till så kallad slutkund. Matsmart förbinder sig att bekräfta din order. Detta sker genom ett e-postmeddelande till den e-postadress du specificerat i din beställning i samband med köpet. När du har mottagit denna bekräftelse skall dessa villkor anses gälla.

Priser och avgifter

Priset för de varor du beställer är de du ser på dagen för din beställning. Skulle priset ändras till dagen för din avhämtning gäller priset för den tidpunkt när din beställning genomfördes. Alla priser är angivna inklusive moms om inte annat anges. I de fall där pant förekommer anges priset exklusive pant om inte annat anges. Varje order du lägger hos Matsmart kan komma att bli föremål för leveransavgift. Om så är fallet kommer denna avgift att specificeras i sammanställningen innan du bekräftar din order. Leveransavgiften baseras på vikt, volym samt om kund önskar leverans till postombud eller till angiven adress (s.k. hemleverans).

Betalningsmetoder

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar här (öppnas i nytt fönster): Villkor Klarna Checkout. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Matsmarts allmänna villkor. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Faktura - Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Ingen fakturaavgift tillkommer för privatpersoner. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar.

Delbetalning - Vi erbjuder dig möjligheten att delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura. Fakturan skickas per post i mitten av månaden. För delbetalning via Klarna gäller årsränta om f.n. 19,90%.

Kortbetalning - Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard/Amex. Inga kortavgifter tillkommer. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. All korthantering sker SSL-krypterat (Secure Socket Layer) vilket innebär att all kommunikation mellan oss och Klarna är krypterad, så att du tryggt kan fylla i dina kortuppgifter och genomföra betalningen.

Leverans

Leveranstiden är normalt (helger och röda dagar exkluderade) 2-5 arbetsdagar med PostNord, 1-2 arbetsdagar med Budbee, 1-3 arbetsdagar med Best, 1-2 arbetsdagar med Airmee, 1-3 arbetsdagar med hemleverans Katrineholm och 1-5 arbetsdagar vid avhämtning Matsmarts lager räknat från det att Matsmart bekräftat beställningen via orderbekräftelse. Trots att vi strävar efter att leverera inom angivna tidsramar kan leveransen i vissa fall ta längre tid till följd av högsäsong, tillfälliga ordertoppar eller oväntade händelser.

Matsmart.se använder Postnord, Budbee, Best och Airmee som transportpartners. Frågor angående din leverans, som exempelvis spårning av din order, hänvisas därför till respektive transportpartner. Då du angivit en e-postadress vid genomförandet av din beställning, kommer du att få ett aviseringsmail med din orderinformation så snart ordern slutförts på vårt lager. Om du mot förmodan inte mottagit din avisering inom 5 arbetsdagar vid valet av PostNord, 3 arbetsdagar vid valet Budbee, 3 arbetsdagar vid valet Best eller 2 arbetsdagar vid valet Airmee ber vi dig kontakta Matsmarts kundsupport. Paket som ej hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Matsmart. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr (SEK) per paket för kostnader hänförliga till Matsmart:s administration, frakt- och returfraktkostnad, samt hantering. Ej uthämtade paket omfattas inte av ångerrätten.

Ändring och avbokning

Skulle du behöva ändra eller avboka din order efter att du har slutfört din beställning, kontaktar du oss på mail eller telefon för eventuell möjlighet till ändring/avbokning. I brådskande fall hänvisar vi i första hand att kontakta oss på telefon för snabbast möjliga hantering. I det fall ordern redan har hunnit slutföras och skickats iväg tillkommer en administrativ kostnad samt eventuell fraktkostnad beroende på hur långt leveransen har hunnit.

Force majeure

Skulle Matsmart på grund av yttre omständigheter rimligtvis bortom dess kontroll, vara förhindrad att utföra sina åtaganden gentemot dig inom utsatt tid, eller härav vara förhindrad att alls utföra sina åtaganden, skall detta ej anses vara ett brott mot dessa villkor.

Oavsett orsaken därtill kommer Matsmart alltid att i möjligaste mån att kompensera för yttre omständigheter för att kunna utföra sina åtaganden, och i de fall där detta ej är möjligt kompensera dig som kund.

Upphovsrätt

Dessa villkor, liksom all data och programvara på denna webbplats och vår mobilapplikation, tillhör Matsmart och är endast tillgänglig för ditt privata bruk i samband med köp och korrespondens med Matsmart. Annat användande såsom reproduktion, redistribution, ändring, bearbetning eller publicering av innehållet på denna webbplats eller vår mobilapplikation, såväl för kommersiella som privata syften, är ej tillåten utan uttryckligt medgivande från Matsmart.

Ansvarsbegränsning

Om inte annat följer av tvingande lag ska Matsmart vara fri från ansvar i förhållande till skada, såväl direkt som indirekt, eller annan förlust som uppstår under eller i samband med användningen av denna webbplats och vår mobilapplikation. Vidare ansvarar Matsmart inte för webbplatsens eller mobilapplikationens funktionalitet. Matsmart åtar sig inga skyldigheter att tillhandahålla någon form av support eller underhåll av webbplatsen eller mobilapplikationen. Matsmart har rätt att när som helst och utan ansvar eller ersättningsskyldighet uppdatera, ändra, tillfälligt eller permanent begränsa eller stänga ner webbplatsen och mobilapplikationen eller åtkomsten till dem.

Ångerrätt

Som kund på Matsmart har du rätt att frånträda köpeavtalet (utnyttja din ångerrätt) inom fjorton (14) dagar från den dag du tar emot varan. Observera att ångerrätten dock inte gäller vid köp av livsmedel från Matsmart eller vid köp av varor som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av kunden. I det fall varan ångras men returneras i ej oförändrat skick äger Matsmart rätt att göra ett värdeminskningsavdrag vid återbetalningen.

Du som kund är själv ansvarig för att betala returfrakten om du vill utnyttja din ångerrätt. För att utnyttja din ångerrätt skall du antingen skicka ett meddelande till Matsmart via e-post, alternativt fylla i Konsumentverkets ångerblankett som finns tillgänglig på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se).

Återbetalning för varan (och eventuell fraktkostnad, avgifter och skatt) kommer att ske senast fjorton (14) dagar från den dag Matsmart tagit emot meddelandet. Observera att du som kund kan få vänta på återbetalningen tills det att varan har kommit åter till Matsmart alternativt till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts.

Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet, se under rubriken ”Betalningsmetoder”. Meddelandet om att du vill utnyttja ångerrätten alternativt Konsumentverkets ångerblankett skickar du till support@matsmart.se. Kom ihåg att uppge dina kontaktuppgifter, samt ordernummer.

Reklamationsrätt

I enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning har du 3 års reklamationsrätt för varor som du köpt på matsmart.se. Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga på det sätt som beskrivs i lag. Om det föreligger ett fel i beställd vara som du vill göra gällande ska du, så snart som möjligt efter att felet upptäckts, kontakta Matsmart via de kontaktuppgifter som anges på hemsidan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Vid fel på en vara kan du tillfälligt behöva bekosta returfrakten men vi ersätter dig för den när vi har tagit emot och godkänt reklamationen. Vi kompenserar dig även för den reklamerade varan i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. I första hand har Matsmart emellertid rätt att, om möjligt, avhjälpa felet och i andra hand leverera en ny felfri vara. Om något av dessa alternativ inte är aktuella återbetalas beloppet. Återbetalning sker med samma betalningssätt som användes vid köpet, se under rubriken ”Betalningsmetoder”. Matsmart kan komma att neka din reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig.

Behandling av personuppgifter

Matsmart behandlar dina personuppgifter, såsom kontaktuppgifter och betal- och orderinformation bl.a. för att kunna hantera din beställning/ditt köp. Du kan läsa mer om vår behandling av dina personuppgifter i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn hittar du alltid på www.matsmart.se/integritetspolicy

Tvistlösning

Vi på Matsmart försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistlösningsnämnd för att framföra ditt klagomål.

Matsmart har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan. Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Matsmart.

Allmänna Reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm

http://www.arn.se

ARN är inkluderad i det nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister:

https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.show Matsmart in Scandinavia AB Terminalgatan 3, Att. kundservice 641 93 Katrineholm Sverige Organisationsnummer: 556901-6354 support@matsmart.se

För att komma till Europeiska kommissionens webbplats för tvistlösning på nätet klicka på följande länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/?event=main.home.show