Matsmart och Coca-Cola räddar 125 000 liter läsk

Varumärken & produkter

2019-11-21

Coca-Cola i Sverige har lanserat en ny burkdesign. Tack vare ett samarbete med Matsmart kan restlagret med de äldre burkarna räddas. Totalt rör det sig om hela 125 000 liter läsk.

– Samarbetet med Coca-Cola European Partners tar oss ytterligare ett steg närmare vår vision: en värld utan matsvinn, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Burkarna för Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua har blivit smalare och högre. De nya burkarna nådde handeln i april 2019. Men det fanns fortfarande en hel del burkar med den gamla designen kvar som därmed blev svåra att sälja i traditionella butiker. Coca-Cola i Sverige löste det genom ett samarbete med Matsmart.

– Genom förändringen sparar vi 0,7 gram aluminium per burk och med våra volymer innebär det stora besparingar. Den nya burken är också mer yteffektiv vilket gör att vi kan optimera transporterna på ett annat sätt, säger Lisa Wahlström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Coca-Cola European Partners, och fortsätter:

– Självklart var det aldrig ett alternativ att slänga burkarna med den gamla designen – de innehåller precis samma goda dryck som de nya burkarna. Via Matsmart kunde det räddas, vilket vi är otroligt glada för.

Totalt räddade Matsmart 375 000 burkar, motsvarande 125 000 liter dryck.

– Alla producenter har då och då utmaningar med olika produkter. Coca-Cola i Sverige tar ansvar för miljön genom att se problemet och hitta en lösning. Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Karl Andersson.