Matsmart och Löwengrip räddar 88 000 produkter

Varumärken & produkter

2019-11-21

Löwengrip Care & Color bytte namn till Löwengrip. Matsmart räddade sortimentet med det tidigare varumärket från att slängas. "Tack vare samarbetet med Löwengrip kan vi se till att 88 000 produkter blir till glädje för kunder över hela Sverige. Det är miljösmart att minska svinnet", säger Karl Andersson, vd, Matsmart.

Löwengrip Care & Color, LCC, har sedan starten 2012 utvecklat en rad svensktillverkade produkter inom hårvård, kroppsvård och ansiktsvård. Nu byter företaget namn till Löwengrip Beauty och lanserar ett helt nytt varumärke och nya produkter under namnet Löwengrip.

Ett 60-tal olika produkter – totalt 88 000 förpackningar – med det gamla varumärket riskerade därför att slängas då de inte längre kunde säljas i traditionella butiker.

Lösningen blev ett samarbete med Matsmart.

– Vi arbetar aktivt med att skapa helhetslösningar som är så socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbara som möjligt. Samarbetet med Matsmart möjliggör att vi tar ansvar för miljön. Dessutom får fler möjlighet att testa våra LCC-produkter till ett betydligt lägre pris, det är win-win-win, säger Isabella Löwengrip, kreativ chef och medgrundare av Löwengrip.

– Vi är otroligt glada över samarbetet med Löwengrip som visar att vi tillsammans kan göra stor skillnad för att ta ansvar för miljön, säger Karl Andersson.